Alla inlägg den 21 juni 2010

Av Stefan Widerlöv - 21 juni 2010 14:35

Varför dricker man alkoholhaltiga drycker?Vad är det som gör alkohol så omåttligt populärt?Vad är hemligheten?Man ser på tv och i filmer där det förekommer alkohol så gott som hela tiden.Det dricks mängder på krogarna.Men vad är VITSEN med att dricka?Antagligen är svaret lika individuellt som personen som dricker det.Men min frågeställning är just varför det småduttas med alkoholen?En öl efter jobbet, Ett glas vin medans man tillagar mat, en whiskey framför tv:n.Är det gott?Jag själv får erkänna är inte sådär överförjust i smaken.Visst. Jag älskar Guinness och en schysst whiskey, men bara när jag skall festa till det. Annrs föredrar jag isvatten med citron o lime eller kaffe utan att tveka.Att ta ett glas vin – Är det för att det känns som lite vardagslyx?Dricker folk för att kunna slappna av?För att få bättre självförtroende? För att glömma vardagen?Gå ut på krogen och ta ett par öl kanske låter trevligt. Men för det första skulle jag aldrig klara det. För mycket ljud och stoj runt mig. Skulle bli så himla trött och okoncentrerad att det bara skulle vara jobbigt att vara där. För mig är det allt eller intet, inte för att jag behöver bli vräng full eller så men det känns så meningslöst att bara taga en eller ett par öl när det är godare med en kaffe. Fast då kan ju förstås inte jag vara ute på krogen och slappna av pga av allt stojj.Lite moment 22 där.Nej ibland är det skönt att uppnå Nirvana och vara fullkomligt lycklig i sin lilla bubbla. Kan bara citera min mentor Arne Anka:”Faran med alkoholen är att man blir lycklig av den, och den som är lycklig behöver inte dricka. Därför gäller det att dricka sig så full att man inte minns att man varit lycklig, så att man kan börja igen nästa dag.”arne.gifJag vet inte svaret på denna kryptiska gåta?Jag är snart 45år och har fortfarande inte knäckt koden med alkohol.Varför dricker ni alkohol?COAO – Collapse Over And Out

Ovido - Quiz & Flashcards