Alla inlägg under maj 2010

Av Stefan Widerlöv - 27 maj 2010 10:22

Idag är det minus -1 till dagen det är dags att gå in i den slutliga lösningen, The final solution.
Ser vissa likheter mellan dessa två instanser.

Hyser en väldig skräck för Arbetsförnedringen då den aldrig har gjort mig något gott utom att åsamka mig ångest, magproblem och frustration. Hausar väl kanske upp besöket lite väl men jag vet ju vad som väntar mig. Trodde jag för all framtid hade blivit av med dessa gycklare och sharlataner.

Kan bara citera dessa stora hjärnor och deras uttryck som säger allt:

”Hey Ho Let´ Go” – The ramones

COAO – Collapse Over And Out.

Av Stefan Widerlöv - 26 maj 2010 20:04

Sitter på ett hotellrum i Tranås och testbloggar från Qumana blogeditor.
Detta är säsongens sita föreläsning som går av stapeln i morgon.
Vet inte hur sommaren skall klaras ekonomiskt. Antar att jag får lägga firman vilande och smyga mig upp till … ARBETSFÖRMEDLINGEN. Denna förnedringsinstans där alla självplågare av rang hänger.
Får försöka övertyga dem om det förträffliga i att få stämpla under sommaren eller stå till arbetsmarknadens förfogande. Mycket bra om jag får det då Stefan blir lugn då och en lugn Stefan tjänar samhället på att ha i sin famn.

Har börjat irritera mig på alla dessa jävla grupper som finns på Facebook.
Det verkar som det finns ett enormt behov av att visa att man också tillhör en viss grupp si eller så eller att man tycker som alla andra.
Och alla dessa protestgrupperna – Vad kan man åstadkomma med att gå med i dem?
Inte ett skit – Man går bara med i en grupp. Det måste ske någon form av handling också för att saker skall kunna ändras.
Alla – Vi som är oss själva, ocj vi som tycker si och så eller vi som inte bla bla .. – grupper är bara patetiska. Måsta man gå med i en grupp för att informera resten av Facebook om att man är sig själv? Jag tycker inte det. Hur mycket sig själv är man egentligen då?
Det måset finna sett enormt samhörighetsbehov på sådana liknande sociala sidor.
Eller så är det väl kanske bara jag som inte har det behovet så uttalat….
…jag är ju lite Aspig har jag hört höhö….
Men allvarligt talat så tycker jag dessa grupper börjar bli ett större problem än dessa jävla spel som var uber populära för ett tag sedan.. (kanskse är det fortfarande men jag har lyckats blocka dem).
Om man nu inte vill se alla som har gått med i alla grupper i statusraden så försvinner ju alla som man är vän med oxå… Lätt irriterande.
Skall skapa gruppen – Vi som absolut vägrar grupper. ;-)
Skulle säkert få en jävla massa medlemmar fast syftet var motsatt.
Nåja det är en konstig värld vi lever i….

COAO – Collapse Over And Out

Av Stefan Widerlöv - 23 maj 2010 18:02

Söndag.


pd5fm-big-box-with-shadowEfter lite micklande och tråcklande har jag fått Parallells att funka finfint I Maccen. Har letet I oändliga trådar I forum utan att egentligen hitta något svar på varför det inte har gått att kopiera text från ett macprogram till ett windows program när jag kör Parallells. Någon tipsade om att installera om Parallells och jag tänkte att som en sista utväg kan jag väl testa detta. Döm om min förvåning när det bara fungerade  efter en omistallation. Totalt friktionsfritt. Lycka.
Så nu använder jag mig av mitt favorit bloggprogram Windows Live Writer igen. Konstigt att just ett Microsoft porgram skulle bli det bästa på Maccen.

Funderar på att starta en blogg till om bara Mac relaterade saker. Tycker man lär sig mycket på att skriva om saker. Får se hur det blir med den saken.

Startsidor är ett ganska intressant ämne.
Själv använder jag mig av en websida – Collapse WebPortal som jag gjort själv I Drewamweaver.
Har samlat de länkar jag besöker varje dasg och lite extra. Sedan har jag kryddat på med Feedly där jag kollar dasgliga RSS flöden. Finns som tillägg till både Firefox och Chrome.
Det finns många färdiga startsidor som man kan modifiera efter eget tycke.
Netvibes, Pageflakes, iGoogle och Windows Live för att nämna några.

Vad använder ni själva för startsidor?
Skriv och berätta.

mwmac

COAO – Collapse Over And Out

Av Stefan Widerlöv - 20 maj 2010 19:17

åller på att slutkonfigurera Macbooken för att få den som jag vill.
Övergången från Windows och PC har inte varit alldelels smärtfri. Det är en hel del olikheter mellan de två kombatanerna.

För att blogga har jag börjat använda mig av MarsEdit.
Tyvärr så stödjer inte mitt webhotell safe-mode off.
Har just nu Surftown vilket jag är ganska nöjd med. Det är billigt, bra med utrymme och det är stabilt och har en ganska bra Admin panel. Priser från 29 kronor i månaden.
Men pga att wordpress installationen kräver safe-mode off för att skapa kataloger och lägga upp media, tex bilder så funderar jag skarpt på att gå över till Binero. Har blivit valt till Sveriges bästa webhotell i flera år. Priset är lite högre, 69 kronor i månaden men då ingår också 100 GB utrymme, Obegr. antal FTP- och e-postkonton m.m…

Största avbräcket som jag ser det att emigrera till Mac är avsaknaden av Windows Live Writer som blogg verktyg.
Alternativen är nämna marsedit samt  Qumana. De är fullt kompetenta program men saknar vissa saker som jag behövde i Live Writer. 
Använder förvisso Parallells. Problemet där är att det inte verkar gå att kopiera text från Mac program och klistra in i Live Writer. Har ännu inte hittat någon lösning på det. Är det någon som vet lösningen på detta så hör gärna av er. 

En annan sak är avsaknad av deleteknapp. Endast backspace finns på MAcbook Pros tangentbord.
Där har jag dock hittat lösningen.
För att använda Bacspaceknappen som vanligt trycker du bara på den. Om du vill använda den till delete som windows delete fungerar trycker du ned Funktionstangenten (FN) samtidigt. Smidigt som tusan. 
Om du vill ta bort en fil eller mapp så markerar du den och trycker CMD + Backspace så piper filen iväg till papperskorgen som ett skott.

Andraalternativ till Maccen jag hittat är:

För ftp finns  transmit 4. På PC använde jag mig av Filezilla vilket finns till Maccen också.

Bit torrent klienten för PC  uTorrent är helt fantastiskt bra. Den finns även till Mac. Alternativet är em mycket bra klient som heter Transmission.

Chatt: Adium är en kanon klient för Maccen. MSN Messenger finns till bådas systemen.

För övrigt finns det mycket samma program: Evernote, Dropbox, Wakoopa, Firefox, Dreamweaver, Photoshop, Keepass, Chrome, Spotify etc… 
För Ordbehandling och dylikt använder jag uteslutande Google Docs. 
För en störningsfri omgivning att skriva i finns ett mycket trevligt program till Maccen som heter OmmWriter

COAO – Collapse Over And Out

Av Stefan Widerlöv - 19 maj 2010 20:19

Idag gick träningen extramt trögt. Svettades som en älg. Verkade som jag inte hade något bränsle kvar.
Är så förbannat trött hela tiden. Idag sov jag till 11. ORkar knappt hålla ögonen uppe på dagarna och när jag beslutat mig för en powernap så slår jag upp mina ögon och kan icke sova överhuvudtaget.
Detsamma gäller nätterna när jag släpar mig I bädden för att borra ned mig I kudden. Är så trött att jag tror att jag inte ska orka till sängen ens, men när jag släckt så står ögonen som råttpittar I nyllet igen.
Lite drygt.
Kan det vara våren?

sagishVärmen har kommit vilket är gött. Har börjat sitta ute o dricka kaffe ibland på vår uteplats bakom huset. Idag tog vi med Saga för hennes premiär tur ute I det fria. Hon var till en början väldigt skeptisk mot den stora otäcka nya världen utanför lägenheten men efter hand struttande hon förnöjt runt och nosade och tog in alla dessa nya intryck. 
Väl inne igen somande hon som en klubbad säl. Det var nog inte sisata gången hon ville ut I det fria antar jag.

Dags för lite kvällsakaffe kanske….

COAO – Collapse Over And Out

mwmac

Av Stefan Widerlöv - 10 maj 2010 12:32

Pratade med Försäkringskassan idag. De är för roliga de små söta liven.
Jag fick inget anstånd till underhållet så att jag skulle ha en liten chans att kunna träffa barnen då de bor 50 mil bort. Det går på dryga 1000 lappen att få upp dem hit.
Under tiden jag tragglat om anstånd har det tydligen byggts upp en skuld allaredan. Så nu ska jag betala av den snarast annars kommer farbror Kron-Olle och hälsar på.

Jag hävdade bestämt att det fanns ju faktiskt en orsak till att jag begärde anstånd, varav den största var att kunna träffa barnen och att faktiskt överleva rent ekonomiskt. Men det tar denna maskin inte hänsyn till. Allt är automatiserat fick jag till svar.  Hur fan ska jag gå tillväga frågade jag ömt. Svaret var att det är inte deras bord. Jag får väl hitta på något. De har strikta regler och kan inte göra något eller ta hänsyn till speciella levnadsöden.
Vad ska jag göra då?
Nylonstrumpa och en tvål utformad som en revolver och ett besök på en statlig penningainrättning?

Tack kära Försäkringskassa för att ni möjliggjort ytterligare en tid av ångest och problem.
Vad skulle jag gjort utan er?

hate-image2

COAO – Collapse Over And Out

Ovido - Quiz & Flashcards