Direktlänk till inlägg 20 maj 2010

Macbook pro, Webbhotell och PC

Av Stefan Widerlöv - 20 maj 2010 19:17

åller på att slutkonfigurera Macbooken för att få den som jag vill.
Övergången från Windows och PC har inte varit alldelels smärtfri. Det är en hel del olikheter mellan de två kombatanerna.

För att blogga har jag börjat använda mig av MarsEdit.
Tyvärr så stödjer inte mitt webhotell safe-mode off.
Har just nu Surftown vilket jag är ganska nöjd med. Det är billigt, bra med utrymme och det är stabilt och har en ganska bra Admin panel. Priser från 29 kronor i månaden.
Men pga att wordpress installationen kräver safe-mode off för att skapa kataloger och lägga upp media, tex bilder så funderar jag skarpt på att gå över till Binero. Har blivit valt till Sveriges bästa webhotell i flera år. Priset är lite högre, 69 kronor i månaden men då ingår också 100 GB utrymme, Obegr. antal FTP- och e-postkonton m.m…

Största avbräcket som jag ser det att emigrera till Mac är avsaknaden av Windows Live Writer som blogg verktyg.
Alternativen är nämna marsedit samt  Qumana. De är fullt kompetenta program men saknar vissa saker som jag behövde i Live Writer. 
Använder förvisso Parallells. Problemet där är att det inte verkar gå att kopiera text från Mac program och klistra in i Live Writer. Har ännu inte hittat någon lösning på det. Är det någon som vet lösningen på detta så hör gärna av er. 

En annan sak är avsaknad av deleteknapp. Endast backspace finns på MAcbook Pros tangentbord.
Där har jag dock hittat lösningen.
För att använda Bacspaceknappen som vanligt trycker du bara på den. Om du vill använda den till delete som windows delete fungerar trycker du ned Funktionstangenten (FN) samtidigt. Smidigt som tusan. 
Om du vill ta bort en fil eller mapp så markerar du den och trycker CMD + Backspace så piper filen iväg till papperskorgen som ett skott.

Andraalternativ till Maccen jag hittat är:

För ftp finns  transmit 4. På PC använde jag mig av Filezilla vilket finns till Maccen också.

Bit torrent klienten för PC  uTorrent är helt fantastiskt bra. Den finns även till Mac. Alternativet är em mycket bra klient som heter Transmission.

Chatt: Adium är en kanon klient för Maccen. MSN Messenger finns till bådas systemen.

För övrigt finns det mycket samma program: Evernote, Dropbox, Wakoopa, Firefox, Dreamweaver, Photoshop, Keepass, Chrome, Spotify etc… 
För Ordbehandling och dylikt använder jag uteslutande Google Docs. 
För en störningsfri omgivning att skriva i finns ett mycket trevligt program till Maccen som heter OmmWriter

COAO – Collapse Over And Out

 
 
Erik / Binero

Erik / Binero

20 maj 2010 20:08

Hej Stefan,
Du är riktigt varmt välkommen att testa oss när som, 45 dagars öppet köp.
Vänliga hälsningar,
Erik
Binero

http://blogg.binero.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Omg

Av Stefan Widerlöv - 5 december 2011 01:53

Jag borde byta mitt lösenord för mitt account har blivit hackat. Du ska vara glad att jag inte gör samma sak mot dig som jag gjorde mot den förra personen. Hans sociala liv är ganska krossat. ...

Av Stefan Widerlöv - 17 februari 2011 20:40

Torsdag kväll. Sitter och kollar på ödesmatchen Frölunda – Aik. De måste nästan vinna denna matchen annars luktar det kvalserien och det får icke ske.Har idag kopplat in Gatewayen från Telia. Nu har vi TV, bredband  och även hemtelefoni,...

Av Stefan Widerlöv - 14 februari 2011 13:22

Måndag igen… Flytten är avklarad. Än återstår en hel del micklande innan lägenheten är klar. Kablage skall dras, tavlor skall upp, hyllor skall borras fast och lite småpyssel. Flytten gick ganska smidigt i fredags. Det är gott att ha vänner so...

Av Stefan Widerlöv - 10 februari 2011 11:28

Torsdag. Imorgon går flyttlasset. Känns väldigt konstigt. Vemodigt på något vis. Hade knappt bott in sig på stället vi bor nu. Men vi hamanr i ett lite mer lugnt område så vi slipper hörnet och helgstråket där vi bor. Ska bli skönt att slippa det j...

Av Stefan Widerlöv - 7 februari 2011 12:53

Måndag…. Är inte riktigt i form… Huvudvärk och seg som attan i kroppen.5 dagar tills vi flyttar och packningen går oerhört långsamt. Förvisso är det inte överdrivet mycket att packa men ändå… Jag vill ha koll och mina tidsschem...

Ovido - Quiz & Flashcards