Direktlänk till inlägg 30 december 2010

Årsreflektioner 2010

Av Stefan Widerlöv - 30 december 2010 11:26

Så var det dags att summera året.
Att vara nöjd med sitt liv är inte alltid lätt. Men om man skall se till hur det ser ut i världen så skall man bara hålla käften och vara glad. Ibland tycket man att det är för jävligt. Upp och nedgångar tillhör vardagen. På det stora hela tror jag att jag faktiskt känner mig ganska tillfreds och trivs med mitt liv.
Jag har kommit till den punkten att jag får ta saker med ro och inte hetsa upp mig över alla oförätter och saker som kunde varit annorlunda eller vad som kommer att ske. Jag försöker med största möjliga kraft att leva i nuet, idag. I morgon är en helt annan dag. Man behöver inte alltid söka perfektion eller total lycka.

För vad är entligen lycka?

Lycka för mig kan vara de små sakerna i vardagen, ett lyckat träningspass, en mysstund med katten, ligga i tvsoffan och slöa med frugan, en Guinness på lokala puben, att fingra på tangentbordet på min Mabook, att höra barnens röst i telefonen, att stå på scenen på en föreläsning, ett snällt ord på facebook , att dagen har fungerat någorlunda utan missöden osv… Tycker lycka uppnåtts när man är nöjd och tillfreds med sig själv och omgivningen utan att för den skull gett upp att kämpa för att få det bättre.

Året som gått har varit både omtumlande, jobbigt och givande.I slutet av förra året flyttade Andreas tillbaka till skåne till sin mamma och i januari flyttade vi från vår 5:a in till en 3:a mitt i stan. Dessförinnan åkte vi en weekend till Dublin. Har alltid velat åka dit. Blev lite besviken på prisläget, ganska dyrt. Men annars var ju allt sådär typiskt irländskt. Ölen och whiskeyn var det inget fel på, likaså nattlviet på pubarna som fanns överallt, företrädelsevis i turist området Temple. Att flytta efter så pass många år var en ganska stor förändring, speciellt med tanke på att familje konstellationen ändrades samtidigt. Jag, Annica och katten blev stadsbor. Inga mer barn. Ganska ny situation.Det tråkiga var att jag vant mig vid att Andreas bodde hos mig och att jag inte kan träffa mina barn speciellt ofta överhuvudtaget. Men vad fan skall man göra.

Har skaffat mig träningskort på S.A.T.S vilket jag utnyttjat flitigt. Försöker träna minst 3 gånger i veckan. I början ville jag bara gå ned i vikt men eftersom tiden gick insåg jag hur förbannat roligt det är med styrketräning och den mentala stimulansen den ger. Jag mår riktigt bra när jag tränar, rent mentalt, fysiskt övertränar jag väl lite för mycket och har ont lite här och där, kan som bekant inte för mitt liv förstå innebörden av ordet lagom. Men lite träningsvärk och skavanker gör bara att det känns att leva.

Föreläsningarna har väl gått sisådär. Ganska trögt iår. Har kämpat med att klara hyran och räkningarna varje månad då hyran är ganska hög på lägenheten. Det har lett till en viss stress. Så nu har vi bestämt oss och fått tag i en 2:a ett par hundra meter härifrån med en betydligt mindre hyra. Standarden är kanske inte lika bra men det väger pengarna man spar in upp samt att läget är lugnare. Där vi bor nu ligger precis ”krogstråket”. Alla som skall till krogen på helgerna och studenterna som ska ha studenttorsdag passerar våra dåligt isolerade fönster så det kan bli en riktig kakafoni av ljud på nätterna då. Vilket inte alltid uppskattas av undertecknad då jag har svårt med ljud.

Har under året gått och blivit med Mac. Köpte mig en Macbook Pro 15,4″ och blev kär.övergången från PC var lätt. Det finns ett par rogram jag inte klarar mig utan som inte finns till OSX men det löser Parallels desktop och bootcamp elegant. Finns så mycket fantastiska program till maccen, allt liksom fungerar och alla delar är kompatibla med varandra, så egentligen är det bar ett enda stort program.Nästa steg blir att försöka skaffa sig en Cinema LED display 27″ som extern skärm.Skall göra om PC burken till en mediahub till tv:n när vi flyttar.

Sommaren var ganska tråkig.Annica jobbade nästan hela den varma perioden och jag lufsade mest omkring mellan gymmet och kanlen där jag låg och filosoferade för att känna någon form av sommarkänsla och inte få dåligt samvete över att sitta inne när det är sol ute. Mornarna var förvisso de trevligaste. Då tog jag min kaffe termos och datorn udner armen och gick ut på våran innegård på baksidan. Där var det skugga fram till ca 11. Förvisso gjorde vi lite kul saker, men det blev mest på helgerna när Annica var ledig. Ett par poolpartyn, båtturer på vänern, hamnfestivalbesök, några grillkvällar och lite annat smått och gott. Badet uteblev dock ganska mycket denna sommar. Lite trist då jag älskar att bada, fastän jag är lite av en badkruka. Det måste vara varmt i vattnet innan jag doppar min söta lilla! kropp.

I Augusti åkte vi en torsdag till söndags tripp till Prag. Det var exakt tio år sedan jag var där och firade in det nya milleniet.Så mycket som förändrats där. Numera finns det ju det mesta väst världen har att erbjuda och mer därtill. Det är mycket billigt att turista i Prag. En enormt vacker stad med mycket gammal historia bakom sig.Vi bodde mitt i gamla staden alldeles bakom torget med bara ca 10 minuters gångväg till Waclav platsen, Prags aveny så att säga. Skall försöka komma dit igen nästa år. 

Hade en helt underbar träff med Andreas i Göteborg där vi bodde på hotell och bara umgicks efter så lång tid . Det är det som är det värsta med att ha barn som bor långt bort, man träffar dem alldeles för sällan.

Höstens föreläsningar fortsatte i samma ekonomiska snigeltempo som våren. Det var först mot slutet det började lätta upp något. Därför beslöt min gode kollega sedan många år, Åsa och jag att försöka dela på oss och föreläsa på egen hand mestadels kommande säsong. Vi har fortfarande föreläsningar tillsammans men inte alls lika många. Trist tycker vi båda två. Vi fungerar mycket bra ihop och åhörarna får ett helt koncept på våra föreläsningar. Min föreläsning, Asperger – Helt enkelt! drar igång i  februari och Sala och Enköping står som start orter. Mer om det finns på FacebookPosterous och Biljettplatsen

Julen i år var minst sagt annorlunda.Dagen före julafton firade vi jul med Annicas barn. Uppesittarkväll, och ja! Jag spelade bingolotto jag med.Mina barn hade bestämt sig för att inte komma upp iår.På själva julafton åkte vi till kyrkogården för att hedra våra nära o kära som inte kan vara med  oss längre. Tv:n var avstängd hela dagen för första julens sedan jag föddes. Vi intog lite glögg, käkade lite och begav oss sedan ned till vår lokala stampub, the Leprechaun. Där serverades lite god Guinness och jag inmundigade en Ardbeg whiskey, 10 års varianten. Mumma för själ och lisa. Efter vi suttit där ett tag och diskuterat med andra rastlösa själar som också tagis sig ut i jukvällen följde vi med på en julefest i en närbelägen lägenhet. Mycket trevlig tillställning men som sagt en mycket annorlunda jul.

Nyår skall vi tillbringa i all enkelhet med ett par goda vänner och lite käk. Uppklätt är dresscode, som jag hävdade att vi skulle ha. Känns mer vuxet så höhö….

Så början av februari skall vi då flytta igen.Ska bli intresant att se vad det nya året har att erbjuda.Vill ut på några småresor, gå ned lite i vikt, eller rättare sagt hitta matchvikten. Försöka träffa barnen lite mer.

Så på det stora hela har det varit ett bra år. Jag har träffat många nya bekanta och en del har blivit riktigt goda vänner.Jag mår bra, eller rättare sagt jag har bestämt mig för att må bra. Inte låta några yttre omständigheter hindra mig från det för när allt kommer omkring handlar det mestadels bara om inställning.Så jag ser med spänning fram emot att få vandra på denna jord ytterligare ett år.

GOTT NYTT ÅR kära läsare

coffe-o-holic.gif


COAO – Collapse Over And Out .. but i´ll be back next year.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Omg

Av Stefan Widerlöv - 5 december 2011 01:53

Jag borde byta mitt lösenord för mitt account har blivit hackat. Du ska vara glad att jag inte gör samma sak mot dig som jag gjorde mot den förra personen. Hans sociala liv är ganska krossat. ...

Av Stefan Widerlöv - 17 februari 2011 20:40

Torsdag kväll. Sitter och kollar på ödesmatchen Frölunda – Aik. De måste nästan vinna denna matchen annars luktar det kvalserien och det får icke ske.Har idag kopplat in Gatewayen från Telia. Nu har vi TV, bredband  och även hemtelefoni,...

Av Stefan Widerlöv - 14 februari 2011 13:22

Måndag igen… Flytten är avklarad. Än återstår en hel del micklande innan lägenheten är klar. Kablage skall dras, tavlor skall upp, hyllor skall borras fast och lite småpyssel. Flytten gick ganska smidigt i fredags. Det är gott att ha vänner so...

Av Stefan Widerlöv - 10 februari 2011 11:28

Torsdag. Imorgon går flyttlasset. Känns väldigt konstigt. Vemodigt på något vis. Hade knappt bott in sig på stället vi bor nu. Men vi hamanr i ett lite mer lugnt område så vi slipper hörnet och helgstråket där vi bor. Ska bli skönt att slippa det j...

Av Stefan Widerlöv - 7 februari 2011 12:53

Måndag…. Är inte riktigt i form… Huvudvärk och seg som attan i kroppen.5 dagar tills vi flyttar och packningen går oerhört långsamt. Förvisso är det inte överdrivet mycket att packa men ändå… Jag vill ha koll och mina tidsschem...

Ovido - Quiz & Flashcards