Direktlänk till inlägg 9 januari 2011

Vardagen och Tabata

Av Stefan Widerlöv - 9 januari 2011 16:34

Helgerna är äntligen över. 
Skall bli så skönt att återgå till de normala veckorna igen. Den vanliga lite småtråkiga lunken infinner sig.

crowdArbetet med föreläsningarna fortsätter oförtrutet. Lokalsökande, leta åhörare och att hitta de rätta tidningarna att annonsera i.  
Känns som ett heltidsjobb vilket det iofs är.

Såhär efter alla helger så känner jag mig i regel lite småsvullen. Gymmet ska tas tag i med liv och lust. Tycker jag inte hunnit träna någonting. Fast tittar jag i kalenders så har det iallafal lblivit 3 gånger i veckan minimum.

Har hittat en nya form av träning som jag testade för första gången idag: Tabata
Tabata är en form av intervallträning.

Här nedan följer en beskrivning från Amplius
Tabata träning – Den japanska sättet att komma snabbt i form 
På många sätt är Japan ett land som ses av många som ett strukturerad samhälle där allt går väldigt fort..som på löpande bana! Japan har en befolkningstal som närmar sig 130 miljoner packade i en yta som inte är större än Sverige! Cirka tre fjärdedelar av Japans landmassa är en obeboelig blandning av berg och träd, (ja det liknar Sverige) Jag har inte varit i Japan än men Japanare verkar få ut mycket av begränsade resurser! 
marines_burpee 
Fyra minuter av hård träning, kan det vara vägen till frihet? 
Om du inte redan vet vad Tabata intervaller går ut på får du en kort och koncis beskrivning här; Tabata är en högintensiv intervalltränings form som ligger under träningsformen H.I.T – High Intensity Training. Intervallformet som ursprungligen skapades av den japanska forskaren Dr. Izumi Tabata består av 20 sekunder hög intensivt träning (så hårt du kan pressa dig) följt av 10 sekunders vila. Detta upprepas för åtta omgångar, sammanlagt fyra minuter. 
Som tidigare sagt ger Tabata stora resultat på kort tid. Så om du har ont om tid (är förälder, jobbar långa dagar eller har andra ursäkter till att inte träna..har du det?) och vill få mest av den tiden du lägger på konditionsträning eller styrketräning är Tabatas intervallmetod en bra väg att gå.

tabata-training-intervals

Finns mycket övningar att kolla in på Youtube eller ett par bra sidor: 
Bodyrock.tv 
Tabata.se.

Trodde att detta skulle vara lite löjligt och nybörjaraktigt men efter de värsta 4 minuterna i mitt liv inser jag att detta är en helt jävla otrolig träningsform. 
Så nu ska jag varva Styrketräning, fettförbränning och kondition på gymmet med Tabata hemma… om jag kan resa mig upp imorgon vill säga höhö…

Är det någon som provat på Tabata? 
Berätta….

COAO – Collapse Over And Out

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Omg

Av Stefan Widerlöv - 5 december 2011 01:53

Jag borde byta mitt lösenord för mitt account har blivit hackat. Du ska vara glad att jag inte gör samma sak mot dig som jag gjorde mot den förra personen. Hans sociala liv är ganska krossat. ...

Av Stefan Widerlöv - 17 februari 2011 20:40

Torsdag kväll. Sitter och kollar på ödesmatchen Frölunda – Aik. De måste nästan vinna denna matchen annars luktar det kvalserien och det får icke ske.Har idag kopplat in Gatewayen från Telia. Nu har vi TV, bredband  och även hemtelefoni,...

Av Stefan Widerlöv - 14 februari 2011 13:22

Måndag igen… Flytten är avklarad. Än återstår en hel del micklande innan lägenheten är klar. Kablage skall dras, tavlor skall upp, hyllor skall borras fast och lite småpyssel. Flytten gick ganska smidigt i fredags. Det är gott att ha vänner so...

Av Stefan Widerlöv - 10 februari 2011 11:28

Torsdag. Imorgon går flyttlasset. Känns väldigt konstigt. Vemodigt på något vis. Hade knappt bott in sig på stället vi bor nu. Men vi hamanr i ett lite mer lugnt område så vi slipper hörnet och helgstråket där vi bor. Ska bli skönt att slippa det j...

Av Stefan Widerlöv - 7 februari 2011 12:53

Måndag…. Är inte riktigt i form… Huvudvärk och seg som attan i kroppen.5 dagar tills vi flyttar och packningen går oerhört långsamt. Förvisso är det inte överdrivet mycket att packa men ändå… Jag vill ha koll och mina tidsschem...

Ovido - Quiz & Flashcards